Vi är en grupp som ligger under Oskarshamnsbygdens Fågelklubb, och arbetar med att rehabilitera skadad fåglar och vilt. Vår huvudorganisation är KFV Sverige. (Katastrofhjälp Fåglar och Vilt), och det är deras etiska regler som vi följer. De fåglar/djur som vi har möjlighet att ta hand om är samtliga fågelarter, Ekorre, Hare och Igelkott. På denna blogg så kommer ni att kunna följa vår verksamhet, och vi kommer även att ge lite tips om vad man ska göra om man hittar en skadad fågel eller djur.

måndag 30 juli 2012

Ekonomin.

Då vår verksamhet är helt beroende av idéellt arbete och gåvor så har vi bestämt oss för att försöka få ihop en kassa att handla djurmat, förbandsmaterial m.m. för. Vi har redan hört oss för om det är möjligt att få ställa ut insamlingsbössor i en del affärer, och det är inga problem med det. Så nu ska bara bössorna köpas in också.

Vi har även ordnat självhäftande rovfågelsilhuetter att fästa på fönster, växthus och altanfönster, så att fåglarna inte flyger in i fönsterna och skadar sig. Dessa silhuetter funkar riktigt bra för att minska fågelkrockar med fönster m.m.

Mellan vingspetsarna är de ca 25 cm och priset är bara 15 kronor styck + porto. Eller 4 st för 50 kr + porto. Beställer man fler så går det givetvis på samma porto. Hela vinsten går oavkortat till Vilthjälpen. Så om någon är intresserad att att köpa några så går det bra att maila mig på urmbird@gmail.com för att beställa. Glöm ej ange namn och adress samt vilken sort ni vill köpa och antal.

 Sparvhök.

Falk.

onsdag 25 juli 2012

Läget på Vilthjhälpen.

Det som vi har inne för tillfället är Gåsen Hans som snart kommer att börja träna vingarna. Harungen Puttefnask som kommer att vara kvar några veckor till. Igelkottungen som bara har har ett par hekto kvar innan den släpps där den hittades. Brevduvan som nästan gått upp 2 hekto sedan den kom in har sluppit ut ur buren idag tillsammans med den unga stadsduvan som vi haft ett tag, men brevduvan visade inga tendenser att ge sig iväg än och den unga duvan har bara börjat att träna vingarna.. Den lilla Måsungen som vi fick in halvdränkt äter och växer, och idag så började den att ropa på de vuxna Fiskmåsarna som flög över huset.
Vi har också fått besked om att Naturvårdsverket har tillstyrkt vår ansökan om att starta en rehabiliteringsanläggning, så nu ligger bollen åter igen hos Länsstyrelsen för det definitiva beslutet. Under tiden som vi väntar på vårt egna tillstånd så ligger vi fortfarande som filial under Ölands KFV. Så en del av semestern ska ägnas åt att börja bygga de stora voljärerna så att Länsveterinären kan komma och besikta det innan beslut kan tas.

 Igelkotten har vuxit ordentligt sedan den kom in.

 Vi fyllde barnpoolen till barnbarnen, men Kanadagåsen Hans upptäckte att den funkade åt han med.

 Givetvis så fick även den lilla Fiskmåsen ta sig en simtur i poolen.

Duvorna ovanpå hönsgården.

lördag 21 juli 2012

En härlig räddning.

För ett par dagar sedan så fick vi en akututryckning för att rädda en fågelunge. Det var 2 barn som hade en Fiskmåsunge i en balja och sköljde den fram och tillbaka tills den nästan var drunknad. Som tur var så blev de upptäckta av några närboende som stoppade misshandeln och tog hand om ungen. Den var blöt, frusen och hungrig, så det blev torkning och mat vid hemkomsten. Nu är den jättepigg och äter nästan värre än en häst.

 Den halvdränkta fiskmåsungen vid hemkomsten.

 Nu är den så här ullig och fin.

tisdag 17 juli 2012

Daglig rutin.

En av de dagliga rutinerna här hemma är att ta med gåsen Hans till bäcken för en simtur. Han behöver upptäcka att han är en vattenfågel, och samtidigt så tycker han att det är skönt med ett dopp. Det är bra fart på vattnet i bäcken tack vare allt regnande den senaste tiden, men det bekymrar inte gåsen. Trots den strida strömmen så paddlar han på mot strömmen utan några svårigheter.

Idag kom det även in en ung Björktrast på förmiddagen. Den hittades på en gräsmatta då en skata höll på att attackera den. Den var lite medtagen, men efter mat och vatten så har den kvicknat till betydligt så den ska vi nog inte behöva behålla så länge.






söndag 15 juli 2012

Dagens inkommande och lite annat.

Idag så fick vi åka och hämta en duva som inte kunde flyga enligt de som hittade den. Och det stämde att den inte kunde flyga, och anledningen till det var att den var kraftigt undernärd och knappt hade några bröstmuskler kvar. Den var ringmärkt med speciella ringar som man använder till brevduvor, och efter en koll på nätet så kunde vi konstatera att den var från Kristianstad. Så jag tog kontakt med brevduveklubben där, så de skulle kolla upp vem som var ägaren till duvan och be denna kontakta mig. Duvan blev placerad i den nybyggda voljären där duvungen befinner sig just nu, och duvor är ju flockfåglar så det gick bra. Den började att äta på en gång, och eftersom bajset var grönt så var den i stort behöv av näring. När ägaren kontaktar mig så får vi se hur länge vi måste behålla den innan den kan släppas igen. I övrigt så går allt sin gilla gång här på gården, en del fåglar/djur in och en del ut. Vi hade en Grönfink som flugit in i ett fönster, under ett dygn innan den kunde släppas igen. Och vi trodde att vi skulle få hämta en igelkott till i Västervik imorn, men den fick komma tillbaka till sin familj istället då den kom tillbaka igen.

 Brevduvan som kom in idag.

 Vår lilla duva tillbringar sin tid på taket.

 Kotten får tillbringa ett tag i uteburen under tiden som hans innebur görs ren.

 Hans börjar att få mycket fjädrar nu, och det är nästan säkert att han blir en Kanadagås när han blir stor.

 Man måste smaka på allt!

Närbild på Hans.

lördag 14 juli 2012

Voljärbygge.

Idag så har jag gjort färdigt en lite större bur till att ha fåglar mm i. Den första att nyttja buren blev duvungen som vi haft ett tag nu, för den behövde lite större utrymme. Tidigare så har den haft en mindre fågelbur att husera i, men nu när den vill börja använda vingarna mer så behöver den utrymme.

 Den färdiga buren.

Duvan var lite skeptisk nu i början, men snart så kommer den att känna sig hemma här.

onsdag 11 juli 2012

Kanske lugnet före stormen?

Det har varit ganska lugnt ett tag nu med nya patienter, så man undrar om det är lugnet före stormen. Lite telefonsamtal blir det, men det mesta går att ordna utan att vi behöver ta in mer djur/fåglar. Det är många små fågelungar som är  ¨övergivna¨ just nu, men efter lite information om att föräldrarna finns i närheten så har det löst sig. Just måsungar hoppar ur boet innan de kan flyga (borymmare) och springer runt på marken och piper hela tiden. Och när man frågar om de ser några vuxna måsar så blir alltid svaret att det flyger omkring några ovanför och skriker, så det är bara att snällt förklara att det är deras lilla unge och att de har full koll på den.

 Den lilla igelkotten har nu fått fullt med tänder i munnen och far omkring i sin bur och letar efter mat. Vi har börjat att dryga ut vällingen med lite kattmat och det gillar den. Det var en liten kris i helgen eftersom den fått förstoppning, men efter kontakt med vår veterinär och Kottecentralen i Göteborg, så löste det sig på alla sett.

Gåsen Hans skadade vingen lite så det fick bli bandage några dagar tills den var återställd ,och nu är den helt OK igen. Vi försöker att hinna med ett dagligt dopp i bäcken för Hans, och det har han börjat gilla väldigt mycket, så snart går han nog ner dit själv. Förhoppningsvis så kommer han att simma ut i sjön och slå sig ihop med gässen som finns där, och har vi tur så kommer han att följa med de när det är dags för flytt söderut.

fredag 6 juli 2012

Senaste nytt!

Igelkotteungen har blivit riktigt pigg av vår vård och passerat det kritiska stadiet av de 48 första timmarna. Det första dygnet var den väldigt apatisk och bara åt och sov, men sedan så piggnade den till och blev mera aktiv. Nu äter den ordentligt och undersöker sin bur ordentligt mellan sovperioderna,
Gåsen hans växer så det knakar och har idag fått en nattbur ute i ladugården istället för den lilla marsvinsbur som han haft som nattbur, den har nu blivit för liten.

 Nu undersöker den själv sin omgivning.

 Troligen så är den ca 3 veckor gammal och väldigt liten.

 Hans får samsas med hönsen ute på gräsmattan, men de är skeptiska.

 Matte visar vad man kan äta.

Maskrosor kan man äta!

onsdag 4 juli 2012

Vem ersätter Piff och Puff.

Lite skämtsamt så frågade vi oss vem som skulle ersätta harungarna nu när de är frisläppta, och svaret dröjde inte så länge. När jag befann mig mitt i skogen på jakt efter några nattskärror att ringmärka så ringde min mobil, så det var bara att packa ihop ringmärkarsakerna och ge sig iväg till Fårbo. Det hade hittats en liten igelkottunge mitt på gräsmattan hemma hos en familj, och den var väldigt nedkyld och ganska apatisk. Efter värme och lite välling så blev den lite piggare och klarade natten hemma hos oss, och nyss har den fått ännu en portion välling innan vi ska åka till jobbet.

Den lilla igelkotten får sin första portion välling.

tisdag 3 juli 2012

Piff och Puff är i naturen.

Kommer ni ihåg de 2 små harungarna som vi fick ta hand om i början av Maj? De har nu blivit stora, och idag så var det dags för de att få tillbaka friheten igen. De senaste dagarna så har de varit ganska så stressade i sin utebur, så trots att de inte var riktigt uppe i vikt så beslutade vi att de skulle släppas för deras eget bästa. Vi har hittat en bra plats i anslutning till en hästhage och en äng med en hel del buskage där de kan gömma sig. De första dagarna så kommer transportburen att få stå kvar där vi gömde den för att de ska ha en fast tillvaro under tiden som de utforskar ängen och hittar egna ställen att gömma sig på. Vi lämnade också en del mat i buren, så imorgon går vi försiktigt dit och tittar om de ligger i buren, eller redan har hittat andra ställen.
Den tomma uteburen på gräsmattan togs genast i besittning av haren Puttefnask som tyckte att det var skönt att få lite större utrymme under dagtid.

 Drygt ett hekto i vikt och bara några dagar gammal med välling runt munnen.

 Dags för den sista vägningen.

 -Hur mycket väger jag? Jasså, drygt 8 hekto!

 Ska man våga sig ut i det fria?

 Puff var först ut ur buren och försvann lite trevande bort i det höga gräset.

Piff tyckte att det var säkrast att stanna kvar ett tag.

lördag 30 juni 2012

Dags för lite frisläppningar.

Idag så släpptes den lilla Bofinkhonan som vi haft sedan midsommar. Vingen fungerade helt felfritt nu, så det var dags att släppas. Allt gick bra och den flög iväg tjock och fin som om inget hade hänt, förutom att den haft tillgång till mat konstant. I morgon så kommer vi nog att släppa Piff och Puff också, de springer fram och tillbaka i uteburen och vill bara ut. Vi ska först gå till det tilltänkta utsläppsstället och kolla så att det blir ett bra ställe med mycket mat och gömställen, och sedan ska de hämtas och släppas där. I övrigt så är det bra med alla andra djur, Gåsen Hans växer och äter. Lilla haren Puttefnask gör detsamma och duvungen piper konstant efter mat som den givetvis får också.
Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen om vårt tillstånd att rehabilitera djur och fåglar också under veckan. De tog emot ansökan den 11 Januari och vi har ännu inte hört något därifrån, så det var dags att puffa på lite tyckte jag. Tydligen så har vår ansökan diskuterats och farit runt bland olika instanser på LS, och det verkar som att ingen vill ta tag i den ordentligt. Så nu ligger tydligen bollen hos deras veterinär och den som är chef för rättsenheten. Frågan är bara varför den är där då den ska skickas till naturvårdsverket för det definitiva beslutet, och sedan tillbaka igen till LS. Så vi fortsätter att för tillfället ligga som filial till Ölands KFV för att kunna ta hand om fåglarna och djuren mer än 48 timmar. Myndigheter är inte roliga att ha att göra med som vanligt.

Bofinken innan den släpptes fri.

onsdag 27 juni 2012

Senaste nytt.

Fiskmåsen med svullen vingknoge blev inte bättre så igår var det dags för ett veterinärbesök. Tyvärr så visade röntgen att den hade skador på skelettet i vingen med lösa benbitar så vi tog beslutet att den skulle slippa lida mer.
På midsommarafton fick vi in en liten bofink med skadad vinge, så den har gått bandage ett tag. Igår slapp den bandaget och den flög lite fladdrigt omkring i buren. När den kom in så kunde den inte flyga alls, så den är helt klart på bättringsvägen.
Harungen ¨Puttefnask¨  äter och växer och har det allmänt bra, så det blir nog en stor fin hare av den om några veckor. Piff och Puff är i sin utebur och går sakta men säkert upp i vikt, och har nu nått en vikt strax över 0,5 kg så om ett par veckor så är det dags för frisläpp av de hararna.
Gåsungen Hans har vi försökt få att tillbringa natten utomhus i sin inhägnad för han börjar att växa ur sin innebur. Men hann är så präglad på människor att han bara piper och vill ha sällskap när det blir kväll, och hann kan inte komma till ro för natten i uteburen. Så han får fortfarande tillbringa nätterna i inneburen, men snart så håller det inte längre så han måste vänjas att vara själv ute.
Igår kom det in en lite duvunge som ramlat ur sitt bo, och den kan inte äta själv än så den måste matas. Den är väldigt mager så den måste matas ofta nu den första tiden.

 Röntgenbild på måsvingen. Den lilla ljusa fläcken högst upp är en lös benbit.

 Duvungen ryms i en hand än så länge.

 Inte är den vacker!


tisdag 19 juni 2012

Hur går det på gården?

Eftersom vi har en del djur och fåglar inne för tillfället så finns det en hel del som ska göras varje dag. På morgonen innan vi åker till jobbet ska alla djur kollas och få mat, och sedan när man kommer hem så är det samma procedur igen, samt lite städning och vägning en del dagar. Fiskmåsen ska vi ta av bandaget på imorn för att se om svullnaden har lagt sig lite, och om vi misstänker ett benbrott så blir det en tur till veterinär för röntgen. Gåsungen Hans går ute hela dagen för att beta på gräsmattan, för om han skulle vara inne i en bur så skulle han smutsa ner för mycket med en massa städning som följd. Han får bara tillbringa nätterna inne än så länge. Den lilla haren ¨Puttefnask¨ är ganska duktig och äter sin välling med lite trugande, men det går bättre och bättre för varje måltid.

 ¨Puttefnask¨ gör skäl för namnet, för han är inte stor.


En liten bildserie på gåsen Hans som bara växer och växer.




måndag 18 juni 2012

Hare nummer 4 i år.

Idag så kom det en ny liten harpalt till rehabiliteringen, och det var en katt som stolt hade kommit hem med den till husse och matte igår kväll. Den är inte många dagar gammal och den väger bara 116,9 gram, och var ganska medtagen när vi fick den. Men den åt lite välling på en gång, och kommer att få ett par gånger till under kvällen innan natten, och eftersom vi inte behövde truga den så mycket innan den började att äta så har den stora chanser att klara sig. De närmaste 2 dygnen är de som är mest kritiska för den, så om den bara klarar de så går allt nog bra. Den blev döpt av upphittarna till ¨Puttefnask¨, så det blir det namnet som får stå i journalen. Piff och Puff som vi nu haft sedan den 9:e Maj bara växer och växer, så snart är det dags för de att släppas fria i naturen. Imorn ska de vägas är det tänkt och när de nått en vikt av ca 1 kilo så är det dags för de att klara sig själva.

 ¨Puttefnask¨vägs vid ankomsten för att se att han går upp i vikt de närmaste dagarna.

 ¨Puff¨ som bara vägde lite mer när han kom till oss har nu blivit en fin unghare.


söndag 17 juni 2012

Fiskmås.

Denna fiskmås kom in idag med en skadad vinge. Vingknogen var svullen och den hade även ett litet sår där som vi tog hand om. Nu är vingen uppbunden för att den ska hålla den stilla och inte skada den mer. Och jag tror inte att något är brutet utan den har nog bara flugit in i något och skadat sig. Nu är den placerad i en större utebur där den får lite mera rörlighet, och har mat och vatten.



lördag 16 juni 2012

Denna gång en undulat.

Idag blev det en tamfågel som fick tas omhand. Den blev blev hittad på en gräsmatat idag på morgonen i Ernemarsområdet här i Oskarshamn. Den var inte i bästa skick när jag hämtade den, för den var väldigt uppburrad och är ordentligt mager. Men nu har den ätit så gott som konstant i en timme och redan blivit betydligt piggare. På måndag så blir det en tur till djuraffärerna här i stan för att höra om någon anmält en saknad undulat. Polisen hade inte fått in någon anmälan än så länge.


tisdag 12 juni 2012

Djurskötsel och kontroller.

Förmiddagen har ägnats åt att sköta våra inneboende och bofasta djur, samt kollat att allt är som det ska med dem.

Vägning görs med jämna mellanrum för att se att de går upp i vikt. Och Hans har ökat 65 gram på bara 4 dagar, det är tydligen bra med kycklingstartfoder och betet ute på gräsmattan.

Hararna äter och växer, och väger kring 500 gram. När de nått en vikt av ca 1 kg så är det dags för frisläppning.

Igelkotten som vi fick in igår är lite ostadig och andas flämtande, men den äter och dricker som den ska. Idag bjöds det på kattmat och uppvispat ägg blandat med lite vatten, och det uppskattades.