Vi är en grupp som ligger under Oskarshamnsbygdens Fågelklubb, och arbetar med att rehabilitera skadad fåglar och vilt. Vår huvudorganisation är KFV Sverige. (Katastrofhjälp Fåglar och Vilt), och det är deras etiska regler som vi följer. De fåglar/djur som vi har möjlighet att ta hand om är samtliga fågelarter, Ekorre, Hare och Igelkott. På denna blogg så kommer ni att kunna följa vår verksamhet, och vi kommer även att ge lite tips om vad man ska göra om man hittar en skadad fågel eller djur.

onsdag 24 juni 2015

Ett par frisläppningar.

Idag hade regnet upphört efter ett par dagar så vi kunde släppa igelkotten som vi haft inne ett tag. Den blev släppt i ett område där igelkottar matas och hålls under uppsikt, så förhoppningsvis kommer den tillbaka och äter varje kväll.
Vi släppte även en gråtrut som vi haft inne ett tag för en skadad fot och den gick ner i vattnet på en gång för att sedan flyga iväg till andra sidan av hamnen där den landade.

 Igelkotten mådde bra nu och hade gått upp nästan 2 hekto på drygt en vecka.

 Här luktade det nog efter andra igelkottar, för den nosade runt länge bland buskarna.

 Gråtruten gick ut i vattnet efter en stund....

....för att sedan simma en liten bit och till sist flyga iväg.

söndag 21 juni 2015

Lite uppdateringar.

Det finns en hel del att göra för tillfället och tillsammans med allt annat så är det fullt upp. Just nu är det småfågelungar som kräver matning mest hela tiden och vi har även en del vuxna djur som ska passas. Vi har fått in en igelkott som blev funnen på en uppfart där den satt och lät konstigt mitt på dagen och efter lite vård så ska den släppas i morgon, då den mår bra nu. Vi har även fått in en skadad tornseglare som förmodligen krockat med något och där gick det inte så bra då den dog under natten. Även den lilla haren blev snabbt dålig och fick somna in istället för att lida. Men storskrakeungarna äter och växer, likaså med kattugglan och talgoxen.
En liten björktrast som vi fick in hade förmodligen varit med om en bilkrock och den trodde vi inte att det gick att rädda då den hade ganska stora skador, men det mesta har läkt bra så det är bara att mata den så ofta som möjligt just nu.
Enda problemet är att det inte finns så mycket mat kvar i frysen till djuren och det som är mest akut är fisk till två matglada storskrakar, men sjön ligger nära så jag har varit nere med metspöet några gånger och fyllt på.

 Kattuggla.
 
 Storskrakar.
 
 Talgoxe.
 
Björktrast.

onsdag 17 juni 2015

Årets andra harpalt.

Igår fick vi in en liten harpalt som hittas på en gräsmatta. De som fann den hade gjort helt rätt som hade haft den under uppsikt under lång tid utan att störa för att se om mamma hare skulle dyka upp hos den. Men de såg aldrig till någon moder och det började att regna häftigt, så de tog hand om den vid det tillfället.
Den är pigg och äter bra, så vi får hoppas att vi kan släppa tillbaka den till naturen igen när den blir stor.


lördag 6 juni 2015

Matning och fosterfamilj.

Kattuggleungen är hur snäll som helst och äter allt som stoppas fram till den, så det är inga problem förutom att den ska passas med maten med jämna mellanrum. Lite stöddig är den lille då han knäpper med näbben när vi kommer i närheten och det är bra att den visar attityd och inte är apatisk.

Vi har även de två senaste dagarna letat efter en fosterfamilj till de två storskrakungar som vi har inne, för vi såg en familj för ett par dagar sedan i en mindre å nära där de hittades. Tyvärr så har vi inte lyckats att återfinna familjen efter det så de har fått åka med hem igen.

 Vägning av den lilla kattugglan.

 Sedan matning med fina köttbitar.
 
 
Storskrakunge i närbild.

fredag 5 juni 2015

Vi har fått ett litet troll.

Igår kväll fick vi in en Kattuggleunge som blivit omhändertagen. Uggleungar är nästan aldrig övergivna, utan de sitter stilla på en plats hela dagarna och väntar på mörkret. Så dessa ulliga varelser ska man låta vara och om de skulle sitta mitt i solen så kan man flytta in de i skuggan. Men kattugglor kan vara aggresiva när de försvarar sina ungar så det bästa är att låta de vara.
Just denna lilla unge hade vandrat genom så många händer att det inte lyckades reda ut var den blivit funnen.

onsdag 3 juni 2015

Måsungar, RÖR EJ!!!

Nu börjar det stora "måshoppet" i Oskarshamn och en massa andra städer. Det innebär att det den närmaste tiden kommer att finnas en massa måsungar på gator mm i städerna. Detta är något helt naturligt för måsungar som är s.k. borymmare. Fiskmåsar häckar inne på hustaken i städerna och när ungarna är några dagar gamla så börjar de att knalla omkring för att till sist ramla ner från taken. Deras föräldrar har koll på vart de har sina ungar så RÖR EJ dessa ungar om de inte helt säkert är föräldralösa. Det är så att dessa små hjärtknipande ungar verkar föräldralösa där de ynkligt pipande ligger eller springer omkring, men ofta så flyger föräldrarna skrikande omkring i luften och störtdyker mot den som försöker ta dess ungar vilket många uppfattar som att de vill attackera den lilla ungen.
Vi får mängder med samtal varje år om de små "övergivna" ungarna som pipande och "föräldralösa" springer omkring lite överallt i stan.
Om de är på ett mycket olämpligt ställe som gator m.m. så kan man flytta de till en gräsmatta e.dyl. i närheten, men då är det viktigt att man ser att dess föräldrar är med och har koll på vart man placerar de.
Ta absolut inte hem de eller något liknande för har de varit borta för länge från sina föräldrar så har de gett upp sitt letande efter sina ungar och det blir omöjligt att placera tillbaka de igen. Förra året så var vi med om att en person placerade två ungar i en trappuppgång för att skydda de från de "elaka" stora måsarna (föräldrarna) som flög skrikande omkring där ute. När samtalet kom till oss om dessa, så hade varit trappuppgången hela dagen och de vuxna måsarna hade gett upp sitt letande för länge sedan.

 Fiskmåsunge.

 En som är bara några dagar gammal.

Här har den vuxna måsen hittat sina ungar som blivit flyttade till en gräsmatta istället för gatan.

tisdag 2 juni 2015

En ovanlig fågel till oss.

Idag på kvällen så fick vi ett samtal om en omhändertagen falk med remmar kring benen och efter en stund fick vi den hemkörd till oss. Det var en argsint sak som låg invirad i en håv och vi blev tvungna att ta fram saxen för att få loss den.
På benen hade den en läderremmar, radiosändare och en bricka med namn och adress på ägaren så det fick bli ett samtal till ägaren i Danmark som blev överlycklig att vi funnit hans falk som varit bortflugen sedan den 22 maj. Det är mycket troligt att han kommer redan i morgon för att hämta sin falk.



söndag 31 maj 2015

Tornseglare.

Igår fick vi in två st Tornseglare som fått något klet på sina vingar och stjärt och inte kunde flyga. Vi tror att det var träolja/lasyr som de hade på sig och vi testade flera medel innan vi fick bort det. Idag så blev de ringmärkta och frisläppta igen och de flög iväg hur lätt som helst när de fick luft under vingarna igen.

 Ihopkletade vingar.
 
 Mycket nedkletad Tornseglare.
 
 Rengöring.

Frisläppning.

torsdag 28 maj 2015

Ovanlig rehabiliteringsart denna dag.

Idag så kom det ett nytt par till oss på Vilthjälpen Oskarshamn. Denna gång var det något så ovanligt som en Kornknarr som blev först och kort därefter så gällde det en vuxen Gråtrut.
Kornknarren har förmodligen blivit påkörd av en bil och förlorat en del av sina vingpennor samt brutit ett ben och Gråtruten har en sårskada på sin ena fotled och är bajsbombad av Fiskmåsar.


måndag 25 maj 2015

Par i par.

Idag så fick vi in två små nykläckta ringduvor till att börja med. Boet hade placerats i en avskuren hink i en häck och den ena ungen hade nog kläckts på plats där. Vet inte om boet blivit funnet där och ordningfixat eller om någon fällt ett träd med bo i och förflyttat det dit?


När vi kom hem efter jobbet så kom nästa samtal och det gällde två små storskrakar som ramlat ner i en trappuppgång vid badhuset. Jag letade efter skrakfamiljen i ett närliggande vattendrag men kunde inte hitta de, så de små fick följa med hem istället.

Fågelungarna är på väg ut nu.

Tänk på att det finns många fågelungar som hoppar ut ur sina bon INNAN dom kan flyga, tex mås/trut, skator/kråkor/kajor och en del småfåglar.
Dom går runt på marken ett tag men blir fortfarande matade och skyddade av sina föräldrar, det är ett helt normalt beteende. Vi får många samtal om dessa småttingar men det bästa man kan göra är att LÅTA DOM VARA.



 

söndag 17 maj 2015

Frisläpp.

Ikväll så släpps Kattugglan ut i det fria igen och vi hoppas att det kommer att gå bra för den i framtiden. Det var en mycket arg Kattuggla som blev ringmärkt, mätt och vägd idag på eftermiddagen och till kvällen så öppnar vi dörren till uthuset så får den flyga ut när den vill.

 Mycket arg kattuggla vid vägningen efter ringmärkningen.



Ormvråken kommer att bli släppt under veckan om det går som tänkt. Den hade ett helt igensvullet öga och kraftig hjärnskakning när vi fick in den, men den har återhämtat sig bra och är nu placerad i en större bur där den fick en färsk tuppkyckling till middag idag.


Mätt och belåten ormvråk efter en färsk tuppkyckling till middag.

söndag 10 maj 2015

Länge sedan en uppdatering.

Här kommer en liten uppdatering från den senaste tiden hos oss.

Pärlugglan från förra inlägget har släppts i området där den hittades.

Den unga stadsduvan med lite skadad vinge är nu fri att flyga när den vill, men det verkar som att den trivs hos oss och hönsen som den går runt med på gräsmattan.

Kattugglan med sin skadade vinge har fortfarande lite häng på den vingen, men den flyger obehindrat omkring i uthuset som den har till sitt förfogande och kommer att släppas vilken dag som helst.

I övrigt så fick vi in en Ormvråk som varit med om en bilkrock för drygt en vecka sedan. Ena ögat var helt igensvullet på den och den var väldigt omtöcknad. Nu är båda ögonen öppna, men den är fortfarande lite ostadig så den får stanna ett tag till för vård.

En hel del telefonsamtal har vi också fått med diverse saker och senast idag var vi och letade andungar som sprang omkring sin överkörda mor på en större landsväg bara nån mil från oss. Men när vi kom fram efter ca 10 minuter så hade den täta trafiken redan gjort sitt.
Vi har också varit och letat efter en knölsvan som uppträdde konstigt i skogen vid havet, men tyvärr så lyckades vi inte hitta den så vi får se om det blir ett återbesök där. Den hade legat i skogen en bra bit från havet och var orädd för både människor och hundar och det gick att komma den väldigt nära innan man fick någon reaktion från den.


 Stadsduvan på vårt ladugårdstak känner sig hemma.

 Kattugglan är arg i uthuset.

Ormvråken i sin bur.

måndag 13 april 2015

Pärluggla.

Vi har fått in en Pärluggla efter en förmodad krock med ett fönster, Vi hittar inga skador på den så förhoppningsvis är det bara en hjärnskakning som den fått. Än så länge måste den tvångsmatas, men de brukar snabbt lära sig att ta inlagd mat själva. Pärlugglan är faktiskt Sveriges talrikaste uggla även om det är sällan man ser den eftersom den lever inne i skogen och är aktiv under natten.



tisdag 7 april 2015

Nu börjar det finnas djurungar i naturen, så tänk på detta.

Håll ordning på hunden och katten

Under perioden 1 mars till 20 augusti måste hundar hindras från att springa lösa i mark där det kan finnas vilt. Övrig tid ska hunden vara i koppel eller under sådan uppsikt att den hindras från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Detta framgår av paragraf 16 i lagen om tillsyn över hundar och katter (2007:1150).
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
Du bör också hålla uppsikt över katten under föryngringssäsongen. Katten är ett rovdjur och kan bland annat ta fågel- eller harungar.

fredag 3 april 2015

Ännu mera jobb!

Ytterligare fåglar har vi fått in sedan igår. Då var det en Grönsiska som kom in, men den klarade tyvärr inte natten. Och idag så fick vi in en Sparvhök med en vingskada som ska undersökas ordentligt i morgon när den har fått mat och vatten och lugnat ner sig lite.

Sparvhök.

onsdag 1 april 2015

Nya patienter:

Tyvärr så blev bedömningen av Sångsvanen att den inte skulle bli bra i sin fot igen, så den fick somna in för att slippa lidande och en lång rehabilitering.
Men istället har vi fått in två nya fall att ta hand om för igår hämtade vi en ung stadsduva som troligen ramlat ner från sitt bo och skadat sin ena vinge och idag var det en kattuggla som krockat med ett fönster. Kattugglan är vi inte riktigt säkra på skadorna på då den ena vingen hänger på den, men vi hittar bara lite svullnad. Så det blir uppbindning på den vingen och förhoppningsvis är det bara en svit av krocken som den lider av.

 Kattuggla.

Stadsduva.

lördag 28 mars 2015

En ny fågelart till oss.

Idag på eftermiddagen så fick vi in en Sångsvan som blivit påkörd av en bil och lämnad i vägkanten. Som tur är så finns det personer med empati för våra djur och de tog hand om den och transporterade den till oss. Eftersom vi jobbar helt idéellt med detta så är vi mycket tacksamma då upphittarna kommer till oss med djuren istället för att vi ska åka och hämta de. Det blir många mil ändå under ett år för oss, men det är det värt då djuren slipper ligga och plågas istället.
Sångsvanen har troligen brutit sitt ena ben vid fotleden och skadat den ena vingen lite lätt, så vi får hoppas att det går att fixa till den. Förmodligen så behövs en röntgen av leden under veckan.

Ung Sångsvan. --- Young Wooper Swan.

torsdag 26 mars 2015

Havsörnen har flygit vidare.

Tyvärr så klarade sig inte den havsörn som vi fick in till oss för ett par dagar sedan. Den hade svårt att andas och den hade även problem med att äta, så vi får se vad som kommer fram vid obduktionen på den hos SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

tisdag 24 mars 2015

Havsörn

Så var det dags för en havsörn igen, för idag fick vi in en från Eksjö. Den hade blivit funnen på marken utan några synbara skador. Den är lite mager och har nu fått i sig vatten och mat och är betydligt piggare. Den är ringmärkt och enligt ringarna så är den märkt i Lappland 2010, så den är inne på sitt 5:e levnadsår för tillfället.



måndag 23 mars 2015

Det går inte så bra nu.

Tänkte att det var dags för en liten uppdatering igen. Koltrasten släpptes som beräknat efter sin ringmärkning, men med de andra har det inte gått så bra.

 Den lilla harpalten fick problem med magen och vi lyckades inte vända det till det bättre, så den fick somna in när den blev mycket dålig.

 Berguven som krockat med ett fönster hade förmodligen värre skador än befarat och klarade inte sina skador utan somnade in under natten till lördagen.

Idag fick vi in en stadsduva med ett mycket allvarligt benbrott på den ena vingen efter en krock med bil och skadan var så allvarlig att den aldrig kunnat flyga mer.

Fick även ett samtal idag om en funnen Havsörn som jag får in imorgon om den klarar natten. De har inte hittat några skador på den utan den satt bara apatisk på marken. Låter som en förgiftning tycker jag, men vi får se.

Koltrast.

söndag 15 mars 2015

En uppdatering av våra djur.

Tänkte att det kunde vara dags för en liten uppdatering av våra patienter som vi har inne för tillfället.
Koltrasten är nu i utevoljären och betydligt piggare än när vi fick in den, så den blir nog släppt i morgon efter ringmärkningen av den.
Den lilla harungen mår jättebra och går upp i vikt och nyss så lärde den sig att snutta ordentligt ur nappflaskan. Så nu svischar det bara till så har den ätit upp all sin välling. Den får följa med mig till jobbet imorn så jag kan mata den under dagen, annars så är den ordentligt hungrig på eftermiddagen.


fredag 13 mars 2015

Nu rör det på sig igen.

Igår släppte det loss efter en lång, lugn period och vi fick in en Koltrast med en förmodad hjärnskakning. En liten stund efter det så kom ett samtal om en liten harunge som en katt burit in och idag var det ett samtal om en knölsvan som landat fel i ett träd och fastnat.
Harungen är nog mindre än en vecka gammal och mår efter omständigheterna bra och verkar helt oskadd. Vi får i den välling och den är pigg, så de närmaste dagarna kommer att visa om den kommer att klara sig. Problemet är om katten skadat den med sina tänder och gett den en infektion, vilket så gott som alltid innebär livshotande problem.
Koltrasten sitter i sin bur och har idag börjat att äta själv, så även för den finns det hopp om för ett frisläppande. Knölsvanen befann sig strax utanför Linköping och blev nedhjälpt ur trädet av de som fann den, men den blev kvar på platsen hos de som bodde där, som nu håller koll på den.

En liten harunge på knappt 100 gram.

lördag 28 februari 2015

Verksamhetsberättelse för år 2014.

VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR ÅR 2014
VILTHJÄLPEN OSKARSHAMN
Under 2014 har arbetet med att färdigställa anläggningen fortsatt, men det finns fortfarande en hel del att göra och den stora flygträningsvoljären räknar vi med att ha klar under sommaren.
Vi har under året deltagit i Grönt Veckoslut på Gamlebygymnasiet och vid en Skogsdag vid Tjustgöl, Misterhult. 2 av oss har också deltagit i en Igelkottkurs på Gotland som KFV anordnade.
Efter en del efterlysningar av material så har snälla personer skänkt en stor del av det vi behöver och även ekonomiskt så börjar det att se ljust ut. Insamlingsbössorna ger en del och vi säljer också fågelsilhuetter att sätta på fönster. Även fågelholkar säljs och i samband med att fåglar/djur lämnas in så brukar vi kunna få ett bidrag till ¨deras¨ djur.

Under året har följande fåglar/djur behandlats hos oss:

Fåglar:
Gåsunge                              1                    Gräsand                              1
Vigg                                    1                    Sjöorre                                1
Knipa                                   1                    Storskrake                           2
Bivråk                                 1                    Havsörn                              1
Duvhök                                1                    Sparvhök                             2
Ormvråk                             1                    Fiskmås                               5
Tamduva                             3                    Ringduva                             3
Berguv                                1                    Kattuggla                            2
Hornuggla                           1                    Domherre                           1
Tornseglare                        3                    Göktyta                               1
Rödstjärt                             2                    Koltrast                               2
Björktrast                            1                    Taltrast                               1
Mes                                     1                    Skata                                   1
Kråka                                  2                    Gråsparv                             1
Pilfink                                  1                    Bofink                                 1
Grönsiska                            1                   
Djur:
Fälthare                              1                    Vildkanin                             1
Ekorre                                 4                    Igelkotte                             2
Mård                                   1

Totalt 56 fall där ca hälften kunde släppas tillbaka till naturen igen.

Till det ska läggas åtskilliga telefonsamtal där mycket kunnat lösas direkt.


Urban Rundström

Vilthjälpen Oskarshamn

lördag 7 februari 2015

Duvhöken har blivit släppt.

Igår så släppte vi den duvhök som vi har haft inne nån vecka nu och det var en piggare och lite tyngre hök som fick friheten i närheten av vår soptipp. Där finns det nog gott om mat för den så jag hoppas slippa få någon återfyndsrapport på ringmärkningen av den.




söndag 1 februari 2015

Duvhöken.

Duvhöken är riktigt pigg nu och kommer nog att släppas någon dag. Den har inte ätit något själv än utan måste tvångsmatas varje dag vilket kanske inte är så roligt för den. Men den måste ju få i sig mat för att bli piggare, så det är enda alternativet för tillfället.