Vi är en grupp som ligger under Oskarshamnsbygdens Fågelklubb, och arbetar med att rehabilitera skadad fåglar och vilt. Vår huvudorganisation är KFV Sverige. (Katastrofhjälp Fåglar och Vilt), och det är deras etiska regler som vi följer. De fåglar/djur som vi har möjlighet att ta hand om är samtliga fågelarter, Ekorre, Hare och Igelkott. På denna blogg så kommer ni att kunna följa vår verksamhet, och vi kommer även att ge lite tips om vad man ska göra om man hittar en skadad fågel eller djur.

lördag 16 augusti 2014

Ny fågelart får vård.

Igår så var jag och hämtade en fågel som flugit in i ett fönster och skadat sin ena vinge lite. Skadan gjorde att den inte kunde flyga så nu står den under vår vård. Jag blev förvånad då jag öppnade kartongen som den satt i och såg att det var en Göktyta som tittade upp på mig. Ena vingknogen är lite svullen men inget verkar vara brutet så vi får hoppas att den repar sig och kan släppas.
Göktytan är lite speciell då den är en hackspett med lite underligt beteende, när den känner sig hotad så reser den sina fjädrar på huvud och hals samtidigt som den svänger med huvudet som en orm fram och tillbaka. En av deras huvudfödor är myror och myrpuppor så jag har varit ute i trädgården och samlat in lite som den har fått. Den kände nog igen det som mat för den hoppade direkt ner och började att äta.

Göktyta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar